Page 13 - ONLINEVERSIEhandreiking beeldende begeleidingspread_Classical
P. 13
Volwassen naasten, herinneringen maken Een echtpaar schilderde samen. Ze waren eindelijk weer eens ongestoord met z’n tweeën. Een uur waarin ze samen even heel iets anders deden: een samenspel van kleuren schilderden op een gezamenlijk doek. Samen intimiteit en plezier kunnen ervaren in een emotionele en hectische tijd. De begeleider faciliteerde het moment en trok zich daarna bescheiden terug. Na afoop zei de echtgenoot: “Dit werkje krijgt een heel mooie plek in mijn huis.” Kinderen en kleinkinderen, contact en van betekenis zijn Een kleindochter maakte voor haar geliefde oma een mooi doosje beplakt met harten en vlinders. Oma keek toe, ze beleefden samen een mooi en intiem moment. Oma was trots op haar kleinkind en dankbaar voor dit mooie cadeau. De kleindochter was blij dat ze iets voor oma kon betekenen en kon haar liefde vorm en expressie geven Een meisje vond het moeilijk om con- tact te maken met haar vader die in het hospice lag. De beeldend begeleider werd gevraagd om hier iets in te bete- kenen. Na een zorgvuldige kennisma- king las ze het meisje het gedicht van de troostvogel voor. Het kind maakte daarna zelf een kleine troostvogel en maakte met de begeleider een nest van vilt en zachte stoffen. Dit cadeau werd aan vader gegeven met een klein briefje erbij. De Troostvogel Dan komt de vogel met een lied Je hoort het, maar je ziet hem niet En als hij voor je heeft gezongen Dan vliegt hij weg met jouw verdriet drs P Handreiking - Kleur in de laatste levensfase - 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18